Votter

Votter heklet i staver

27v

  • lm: luftmasker
  • st: stav
  • kjm: kjedemaske
  • ds: dobbelstav
  • omg: omgang
  • m: maske
  • Hittil har jeg laget to par votter i dette mønsteret. På det ene paret brukte jeg Dale Heilo, mørk lilla, farge nr 4845 og heklenål 3,5 mm. Dale Heilo er 100 prosent ull. De beige på bildet er heklet i merinoull fra SandnesGarn, farge nr 3161. Jeg har brukt dem en god del og de holder seg veldig fine. Se også bloggposten om vottene.

1. runde

Magisk sirkel, 3 lm=1 st + 11 st. Fest omg med kjm. (12m).

2. runde

Hekle 3 lm=1 st, *2 st i neste m, 1 st i neste m*, gjenta fra * til * rundt omg. Fest omg med kjm (18m).

3. runde3v

Hekle 3 lm=1 st, *2 st i neste m, 1 st i neste m*, gjenta fra * til * rundt omg. Fest omg med kjm (26m).

4. runde

Hekle 3 lm=1 st, 1 st i hver av de neste 2 m. *2 i neste m, 1 st i hver av de neste 3 m*, gjenta fra * til * rundt omg. Fest omg med kjm (33m).

5. runde

Hekle 3 lm=1 st, 1 st i hver av de neste 2 m. *2 i neste m, 1 st i hver av de neste 3 m*, gjenta fra * til * rundt omg (41). Hekle en ekstra stav i slutten av omgangen slik at du får 42 st, fest omg med kjm (42). Femte runde er siste runde med øking. Som du ser av bildet, så ser tuppen litt liten ut, men når du hekler videre, blir votten stor nok.

6. runde til ønsket lengde

4vHekle videre uten å øke, mål på hånden slik at du får riktig størrelse.

Votten siger litt fram på hånden, så ta gjerne et par færre runder enn det ser ut som du trenger.

Her heklet jeg totalt 14 omganger før jeg laget hull for tommel, dette er en litt stor damevott.

Hull for høyre tommel6v

Jeg laget vottene slik at sårkanten kom på utsiden av hånden, der lillefingeren er.

Begynn omgangen med 3 lm=1 st, hekle videre 17 staver. Hekle 10 lm og hopp over 4 masker, hekle videre ut omgangen og fest omg som vanlig med kjm. Hekle videre i runder, hekle 1 st i hver av lm for hullet til tommelen.

Hekle tre omganger, eller så mange som passer for hånden din.

Felling før vrangbord

7vI fjerde omgang etter tommel-hullet feller du fire masker under tommelhullet:

Begynn omg med 3 lm= 1st, hekle videre 17 st. Fell fire masker slik: *hopp over 1 m, hekle 1 st i neste m* gjenta til du har felt fire masker, hekle rundt omgangen og fest omg med kjm.

Vrangbord

Vrangborden hekles med dobbelsaver som hekles forran og bak i ds fra forrige omgang. Klikk på det første bildet under og du får opp en forstørret versjon med forklarende tekst.

Hekle vrangborden så høy som du ønsker, det er godt med en lang vrangbord slik at du slipper at det glipper mellom jakkeermet og votten.

11vTommel – høyre vott

Begynn å hekle inni håndflaten på votten slik at sårkanten mellom omgangene kommer inne i hånden. Se på bildet og der jeg peker med heklenålen. Fest tråden med en kjm og hekle 3 lm=1 st pluss 1 st i raden som går på tvers av tommelen. Hekle videre rundt med 1 st i hver stav. Når du kommer halvvegs så hekler du 2 st i raden som går på tvers av tommelen, fortsett så med 1 st i hver m. På denne størrelsen blir det 19 st rundt hele tommelen. Hekle så mange omganger som passer til din tommel. Her har jeg heklet fire omg før felling.

12v

Felling tommel

5. omg: 3 lm=1 st, 1 st *hopp over 1 st, 2 st* gjenta fra * til * rundt og fest omg med kjm.

6. omg: 3 lm=1 st, *hopp over 1 m, 1 st* gjenta fra *til* rundt omg og fest omg med kjm. Klipp av lang nok tråd til at du kan snurpe sammen det lille hullet som blir igjen på tuppen. Fest tråden godt.

Venstre vott15v

Hekle venstre vott lik som høyre vott fram til du skal lage åpning for tommel. Tommelen skal være på motsatt side av sårkanten.

Hull for venstre tommel

Hekle 3 lm=1 st, 19 st, 10 lm, hopp over 4 m, og fortsett med st rundt omg, fest omg med kjm. Fortsett videre med 1 st i hver stav, like mange runder som på høyre vott, jeg heklet 3 omg.

Felling før vrangbord

Hekle 3 lm=1 st, 20 st, fell fire m: *hopp over 1 m, 1 st i nest m* gjenta til du har felt fire masker. Hekle videre 1 st i hver m og fest omg med kjm.

16vLag vrangbord som på venstre vot

Venstre tommel

Lag venstre tommel slik som du laget høyre tommel, pass på at du begynner inne i votten.

Hvis du skal gi bort noe du har laget selv i gave, kan det være lurt å legge ved magebeltet fra garnnøstet. Der står det alltid vaskeinstruksjoner.

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig å ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften. Hvis du lager og selger produkter fra mine mønster, vær så snill å lenke tilbake til bloggen min: http://heklepiken.com

Comments

  1. Hvilke garn og nr på nåla har du brukt på vottene?