Tøfler med prestekrager

35tp

På denne siden finner du grunnmønsteret mitt for tøfler. I tillegg finner du hvordan du hekler pikot-kant og prestekrager. Jeg har mønster for tre størrelser med Viking Sportsragg heklet med heklenål 3,5 mm:

  • Skostørrelse 35-37: 42 masker
  • Skostørrelse 38-41: 48 masker
  • Skostørrelse 42-45: 52 masker

For riktig lengde til foten, mål mens du hekler.

Garn1tp

Jeg har valgt å bruke Viking Sportsragg. Dette er garn med 60 prosent ull, 20 prosent akryl og 20 prosent nylon. Med så mye kunststoff i garnet unngår du at tøflene tover når du skal vaske dem.

  • Viking Sportsragg
  • Heklenål 3,5 mm
  • st = stav
  • omg = omgang
  • kjm = kjedemaske
  • fm = fastmaske
  • dbst = dobbelstav
  • m = maske
  • lm = luftmaske

Mønster

Størrelser:

Mønsteret er lagt opp til at du skal øke til 48 masker. For mindre tøfler slutter du å øke etter 5. omg, for store tøfler, øker du en ekstra omgang. Dette er forklart under vegs i mønsteret. Lengden må tilpasses til den enkelte.

1. omgang2tp

Magisk ring, 3 lm = 1 st, pluss 11 st = 12 st.

2. omgang

3 lm = 1 st, 2 st i neste m. *1 st i neste m, 2 st i neste m* Gjenta fra * til * rundt omg. Fest med kjm i første st. (18 m)

3. omgang

3 lm = 1 st, 2 st i neste m. *1 st i neste m, 2 st i neste m* Gjenta fra * til * rundt omg. Fest med kjm i første st. (27 m)

4tp4. omgang

3 lm=1st, 2 i neste 2 m. *2 i neste m, 1 st i hver av de neste 3 m* Gjenta fra * til * rundt omg. Fest med kjm i første st. (33 m)

5. omgang

3 lm=1st, 2 i neste 2 m. *2 i neste m, 1 st i hver av de neste 3 m* Gjenta fra * til * rundt omg. Fest med kjm i første st. (41 m).

  • Hvis du skal hekle tøfler i størrelse 35 til 37 så legger du til en ekstra stav slik at du har 42 staver. Fortsett videre uten å øke.

6. omgang5tp

  • Skal du ha tøfler i størrelse 38 til 41 så øker du ogå i 6. omg:

3 lm=1st, 1 st i hver av de neste 4 m, 2 i neste m. *1 st i hver av de neste 5 m, 2 i neste m* Gjenta fra * til * rundt. Når du kommer rundt, må du øke en ekstra slik at du får 48 masker. Fest omg med kjm.

7. til 11. omgang

  • For tøfler opp til størrelse 45, øk til 52 m i sjuende omg.

For tøfler i størrelse 38 til 41 hekler du videre til og med 11. omgang uten å øke. Fest hver omg med kjm.

For tøfler i størrelse 35 til 37: Hekle til 9 eller 10 omg, mål på foten.

7tp12. omgang – Såle

Såle størrelse 35-37

Hekle 5 kjm videre slik at du kommer 5 st til venstre for der du sluttet forrige omgang. Snu arbeidet, 3 lm=1 st, 9 st i neste 9 m. Til sammen blir dette 10 st som utgjør sålen i tøflene. Hekle i rader fram og tilbake med 10 st i hver rad. Mål på foten for riktig lengde.

Såle størrelse 38-41

Hekle 6 kjm videre slik at du kommer 6 st til venstre for der du sluttet forrige omgang. Snu arbeidet, 3 lm=1 st, 11 st i neste 11 m. Til sammen blir dette 12 st som utgjør sålen i tøflene. Hekle i rader fram og tilbake med 12 st i hver rad. Hekle til du har 12 rader, eller så mange som passer til foten din.

Såle størrelse 42-45

Hekle 7 kjm videre slik at du kommer 7 st til venstre for der du sluttet forrige omgang. Snu arbeidet, 3 lm=1 st, 13 st i neste 13 m. Til sammen blir dette 14 st som utgjør sålen i tøflene. Hekle i rader fram og tilbake med 14 st i hver rad. Mål på foten for riktig lengde.

 Sider og hæler

39tp

Jeg syns det var greiest å begynne der som er venstre side på bildet. Det vil si på høyre side dersom du tar på deg tøffelen. Da kommer rette-siden ut på første omgang.

Hekle staver hele vegen rundt. Du hekler 20 staver på hver side og 10/12/14 staver bak på hælen. Hekle 6 rader, eller så høyt som du ønsker sidene.

40tpFest hver rad med en kjm til fremre del av tøflen, 2 kjm opp og snu.

13tp

Slik blir de ferdige tøflene uten kant og prestekrager.

Pikotkant

16tp

Når du skal ha en pikotkant, må du først hekle en omgang med fastmasker rundt kanten på tøfelene.

Tøflene blir også veldig søte med en enkel hvit kant, du velger selvsagt selv hvor mye pynt du vil ha på tøflene.

Jeg har heklet det som heter stor pikotkant rundt tøflene:

  1. Hekle 1 fm i første m
  2. 5 lm
  3. 1 kjm i den første lm av de 5 lm
  4. Hopp over 1 m og…
  5. … hekle 2 fm i de 2 neste m
  6. 5 lm
  7. Fest med 1 kjm i den første lm av de 5 lm
  8. Hopp over 1 m og hekle 2 fm. Gjenta mønsteret rundt kanten.

26tp

Prestekrager

Jeg har laget et mønster med bilder for hvordan du skal hekle prestekrager. Lenken under tar deg til siden der du kan lage bestemorruter med prestekrager. Du bare stopper når du er ferdig med prestekragene, det vil si når du er ferdig med andre omgang. Lag to stykker og fest dem på tøflene.

37tp

Da er det bare å fyre i peisen og kose seg.

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften.

Comments

  1. Lise Lena Andersen says:

    Så flink du er:) og så søte sokker;)kjempe snillt av deg å dele oppskrift og hvordan man gjør det;)det er så kjekt for oss som ikke er så drevne på det som deg!:)) Takk<3

    Likt av 1 person