Søt clutch veske – sminkepung med glidelås

Sminkepung med bestemorruter og prestekrager

Grannysquares with daisies – scroll for english

Du må først lage fire bestemorruter med prestekrager. Jeg har valgt å bruke en bommulstråd som passer med heklenål nr 3,5 mm. Bommulstråd tåler høy temperatur når den skal vaskes, noe jeg syns er viktig når det er så mye hvitt på vesken.

Forklaringer:

  • Fastmasker – fm
  • Halvstaver – hst
  • Staver – st
  • Dobbelstaver – dbst
  • Luftmasker – lm

1. omgang: Lag magisk ring og hekle 12 fastmasker i ringen. Dra i den løse trådenden og trekk sammen til en ring, fest omgangen med en kjedemaske.

IMG_26812. omgang: Bytt til hvitt garn og fest tråden i første fastmasken med en kjedemaske. Hekle 4 lm (=1dbs), hekle så 3 dbst i samme maske. Ta ut heklenålen fra masken, stikk den gjennom den fjerde luftmasken (av de fire du heklet først, ta tak i masken fra den siste staven og dra gjennom. Du får nå kronbladet til å bule. Hekle 2 lm. * Hekle 4 dbst i neste maske, ta ut heklenålen og stikk den gjennom toppmasken på den først dbst (av disse fire), ta tak i masken fra fjerde dbst og dra gjennom slik at kronbladet buler, hekle 2 lm*. Gjenta fra * til * rundt omgangen til du har 12 kronblader.

3. omgang: Bytt til rosa garn og fest tråden mellom kronbladene og hekle 3 hst. I neste mellomrom hekler du hjørne: 3 st, 2 lm, 3 st. * I de neste to mellomrommene hekler du 3 hst, i tredje mellomrom hekler du hjørne: 3 st, 2 lm og 3 st* gjenta fra * til * rundt omgangen.

IMG_2713

4. omgang: Hekle 3 staver i hvert mellomrom. I hjørnene hekler du 3 st, 2 lm og 3 st.

Detlajert oppskrift med bilder.

For english readers:

Detailed english pattern with pictures.

Slik hekler du den sammen

(English under each thumbnail)

Hekle sammen to ruter

Jeg valgte to ulike farger slik at hver side fikk sin egen farge. Du kan også ha to farger på hver side. Jeg begynte med å hekle sammen de like fargene med fastmasker i hvitt. Fastmaskene blir stående opp og jeg liker veldig godt den tredimensjonale effekten og syns den passer ekstra godt til prestekragene som også buler opp. Klikk på det første bildet, så får du opp store bilder med forklaring. (English under thumbnails.)

Chose the combination you like, then you make marks on the zipper, 5 mm. Crochet together to of the squares witch single crochets.

Hekle fast glidelås

Når du har heklet sammen de to lappene hver for seg, er det tid for å hekle fast glidelåsen. Klikk på det første bildet og du får opp stort bilde med forklaring. Husk å ikke klippe tråden når du er ferdig. (Englis under thumbnails)

When you crochet the squares on the zipper, make sure that the back side of the single crouches is on the zipper. On both sides I started on the open side of the zipper. When you finish on the last side, make sure you finish on the end where the zipper is closed. Do not cut the yarn. See pictures, klick to get big pictures.

Hekle sammen vesken

Klikk for store bilder og forklaring på norsk. (English under thumbnails)

Don’t cut the yarn. Fold the end of the zipper. Continue to crochet from where the yarn is an put the crochet hook trough the zipper, both sides and make a single crochet, klick on the pictures to get big pictures. Continue to crochet witch single crochet around the purse until you get to the open end of the zipper. In the corners you crochet 3 single crochets. When you get to the open end you crochet the sides together as you did in the closed end of the zipper. Se pictures.

 Pikotkant

Jeg ønsket at denne vesken skulle være sukker-søt, derfor heklet jeg en pikotkant rundt. Klikk for store bilder.

I made pikots (norwegian word maybe? 🙂 ) around the purse to make it even sweeter. Pikot: *3 ch, 1 sl st in the first of the 3 ch, skip 1 sc, 1 sc in next sc*. Repeat from * til* around the purse. I made this pikot on both sides of the zipper.

Søt detalj på glidelåsen

Søt detalj på glidelåsen

Hekle hjerte til glidelåsen

Det søte hjertet fant jeg på bloggen til Jessica og Mandy, Little Birdie Secrets. Der finner du en instruksjonsvideo, ha heklenål og tråd klar! Den er på engelsk, men kjempelett å følge Lykke til!

This sweet hart I found on Jessica and Mandys blog: Little Birdie Secrets. They have made an tutorial video, make sure to have yarn and hook ready! Good luck!