Sammenhekling HeidiRosen, pute og teppe

118Selve sammenheklingen av bestemorrutene er også med og skaper effekter og avgjør hvordan det endelige resultatet blir. Jeg er veldig glad i tredimensjonale effekter. På denne siden finner du forklaring, med bilder, på hvordan du hekler sammen bestemorruten HeidiRosen med fastmasker og hvordan du hekler skjellbord. Med fargekompinasjonen som du ser her, har jeg valgt å hekle sammen med hvit tråd. Jeg syns det skaper en fin kontrast med de lilla rutene, samtidig som den hvite går igjen fra selve rosen.

Hekle sammen med fastmasker

Deretter hekler du sammen de neste to radene på samme måte. Fest trådene før du hekler de tverrgående fastmaskene.

Tverrgående rader

Når du hekler de tverrgående radene, må du passe på at den underste raden med fastmasker står rett opp fordi fastmaskene har en tendens til å legge seg.

Hekle sammen bak- og framside

102 Slik blir puten på ene siden. Dette bildet gir et inntrykk av hvordan et lappeteppe eller babyteppe kan se ut. Hekle en omgang med fastmasker rundt siden. Deretter hekler du sammen den andre siden på samme måte og avslutter med en omgang med fastmasker rundt. I hjørnene hekler du: 2 fm, 2 lm, 2 fm.

124Når du hekler sammen de to sidene, legger du baksidene mot hverandre. Pass på at du hekler gjennom riktig maske på bak og framstykke. Du må også lage åpning til å fylle puten med. Jeg lot to ruter være åpne, der kan du enten hekle inn et glidelås, eller sy på kanpper.

Skjellbord

Etter at du har heklet sammen puten, lager du en skjellbord.

Pyntepute