Raggsokker

25rs

På denne siden finner du grunnmønsteret mitt for heklede raggsokker. Disse er heklet i staver. Jeg har mønster for tre størrelser. Størrelsen vil alltid variere avhengig av tykkelsen på garnet og heklenålen.

Garn1rs

Jeg har valgt å bruke Strømpegarn fra Nille. Med så mye kunststoff i garnet, unngår du at raggsokken tover når du skal vaske dem.

  • Heklenål 4 mm

  • st = stav
  • omg = omgang
  • kjm = kjedemaske
  • m = maske
  • lm = luftmaske

Mønster

Størrelser:

  • Skostørrelse 35-37: 40 masker
  • Skostørrelse 38-41: 48 masker
  • Skostørrelse 42-45: 52 masker

De to minste størrelsene er ikke test-heklet ennå. Dersom du velger et veldig tykt garn må du gå ned i størrelse.

Størrelsene blir oppgitt slik: (35-37), (38-41), 42-45. For riktig lengde til foten, mål mens du hekler. Størrelsen forklarer jeg under vegs i mønsteret.

1. omgang2rs

Magisk ring, 3 lm = 1 st, pluss 11 st = 12 st.

2. omgang

3 lm = 1 st, 2 st i neste m. *1 st i neste m, 2 st i neste m* Gjenta fra * til * rundt omg. Fest med kjm i første st. (18 m)

3. omgang

3 lm = 1 st, 2 st i neste m. *1 st i neste m, 2 st i neste m* Gjenta fra * til * rundt omg. Fest med kjm i første st. (27 m)

3rs
4. omgang

3 lm=1st, 2 i neste 2 m. *2 i neste m, 1 st i hver av de neste 3 m* Gjenta fra * til * rundt omg. Fest med kjm i første st. (33 m)

5. omgang

3 lm=1st, i hver av de neste 2 m. *2 i neste m, 1 st i hver av de neste 3 m* Gjenta fra * til * rundt omg. For størrelse 35 til 37: Unngå å øke siste gang slik at du får 40 staver. Fortsett videre uten å øke. Hvis du ønsker ribber slik som jeg har heklet disse, se lenger ned. For de andre to størrelsene øker du helt til slutt slik at du får 41 masker.

6. omgang

  • For raggsokker i størrelse 38 til 41 så øker du ogå i 6. omg:

3 lm=1st, 1 st i hver av de neste 4 m, 2 i neste m. *1 st i hver av de neste 5 m, 2 i neste m* Gjenta fra * til * rundt. Når du kommer rundt, må du øke en ekstra slik at du får 48 masker. Fest omg med kjm.

7. omgang

  • For raggsokker opp til størrelse 45, øk til 52 m i sjuende omg.

For størrelse 38 til 41 hekler du videre fra 7. omg uten å øke. Fest hver omg med kjm og start hver omg med 3 lm=1 st.

Du kan nå velge om du vil hekle foten i vanlige glatte staver eller om du vil ha en vrangbord på oversiden. Hvis du ikke vil ha vrangbord på oversiden så fortsetter du å hekle i runder til du skal begynne på hælen. Mål på foten for å få riktig lengde.

Slik lager du riller, eller vrangbord, på oversiden

For å få vrangbord-effekten, eller ribber, må du hekle stavene på framsiden og på baksiden av masken fra forrige runde. Her ser du bilder av noe annet jeg laget tidligere og som viser hvordan du hekler en dobbelstav på framsiden. På bildet er det er eklet i kryss, men det skal du IKKE gjøre med raggsokkene. Du heker i første stav og stikker heklekroken inn og ut igjen på framsiden av arbeidet og tar kast på kroken. På raggsokkene har jeg brukt vanlige staver, også på vrangborden.

1cbFor å lage staver på baksiden så hekler du ned i staven på baksiden. På bildet til venstre ser du at løkkene på toppen av maskene i runden før, kommer på framsiden, og staven blir på baksiden av arbeidet.

4rs

På bildet til høyre ser du hvordan det blir på raggsokken når du hekler 2 på framsiden og 2 på baksiden av maskene i forrige runde. Må innrømme at med et så spraglete garn så blir det ikke lett å se effekten!

For riller på oversiden

Du begynner med denne effekten runden etter du har økt siste gang.

Hekle 3 lm=1 st, deretter hekler du (9), (11), 12 vanlige staver, deretter hekler du *2 st bak, 2 st forran*, slik som vist på bildene, til sammen (20), (24), 26 m. Deretter hekler du (10), (12),13 vanlige staver, fest omg med kjm. Fortsett til du har ønsket lengde på foten, fram til du skal begynne på hælen.

6rsHæler

Når du har heklet siste runde på fotbladet fortsetter du med (5), (6), 7 kjm. Se bildet til venstre.

8rs

Deretter snur du arbeidet, hekle 3 lm=1 st og deretter (9), (11), 12 staver. Hekle i rader fram og tilbake med (10), (12), 13 staver i hver rad, til sammen 5 rader.

For å gjøre hælen ekstra slitesterk, kan du hekle inn en ekstra tråd.

Hæl – sider

9rs

Jeg syns det var greiest å begynne der som er venstre side på bildet. Det vil si på høyre side dersom du tar på deg sokken. Da kommer rette-siden ut på første omgang.

Fest garnet i delen som er fotbladet, til høyre på bildet og hekle staver. Det skal være (5), (6), 7 staver på sidene, bak skal du ha (10), (12), 13, staver. Når du skal hekle raden rundt hælen så skal der til sammen være (20), (24), 26 staver.

Vær spesielt obs på dette dersom du hekler den største størrelsen da antallet ikke går opp. Jeg heklet jeg 7 st på hver side og 12 bak da jeg begynte å hekle denne delen av hælen. I galleriet under ser du hvordan jeg heklet første rad. Fest raden på fotbladet og hekle 2 kjm på fotbladet for å komme opp og snu arbeidet og hekle tilbake. Klikk på bildene for stor versjon.

15rsHekle 3 rader, eller så mange at du kommer opp til vrangborden, eller ribbene, du har på oversiden av raggsokken.

Fortsett med vrangbord videre, i runder.

18rs

Etter at du er ferdig med hælen, kan du godt klippe av tråden og begynne der som jeg har markert  «Til vrangbord» på bildet. Da sikrer du deg at du begynner riktig i forhold til vrangborden, eller rillene, på oversiden av sokken. Hekle vrangborden så høy som du ønsker.

24rs

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig å ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften. Hvis du lager og selger produkter fra mine mønster, vær så snill å lenke tilbake til bloggen min: http://heklepiken.com