Heklepikens koseskjerf

Trinn for trinn med bilder (Scroll for English)

27sj

Mønster

  • Mål: Lengde 212 centimeter, bredde 15 centimeter. Frynser: 15 centimeter.
  • Garn: Soft interiør fra EuroPris, farge: 03 – beregn fire nøster.
  • Heklenål: 7 og 8 mm.
  • Jeg la opp luftmaskene med heklenål 8 for at disse skulle bli løse. Hekler du luftmaskene for faste, vil skjerfet bøye seg.
  • VIKTIG! Du skal IKKE hekle fram og tilbake. Klipp av tråden for hver omgang og gå tilbake til første halvstav i forrige omgang.

Forkortelser

  • lm: luftmaske
  • hst: halvstav

Legg opp med luftmasker

  1. Pass på at du har en lang trådende til frynser. Legg opp 235 lm med heklenål 8. Mål rundt halsen din for å se om du syns dette er passelig lengde.
  2. Klipp av tråden, sørg for lang ende til frynser.

1. rad

  1. Bytt til heklenål 7 mm.
  2. Begynn  i første lm, hekle 2 lm=1 hst. Hekle  1 hst i hver lm.
  3. Når du kommer til enden, klipper du av tråden, pass på lang ende til frynser.

6sj

2. til 15. rad

Klikk på bildene for stor versjon, da ser du detaljene. Les også punkt 1 til 3 under bildene.

  1. Gå tilbake til de to første lm du heklet i forrige rad. Husk du skal IKKE hekle fram og tilbake, bare fra høyre mot venstre. På denne måten får du en tydelig fram- og bakside. Hekle 2 lm=1 hst.
  2. Halvstaver får tre løkker på toppen, nå hekler du i den tredje løkken som kommer på baksiden. Da kommer de to første på framsiden og du får denne spesielle teknikken som gjør at skjerfet ser strikket ut på framsiden.
  3. Hekle ut raden og gjenta fra 1. til 3. til du har 15 rader. Du klipper av hver rad og sørger for lange ender.

10sj

Her ser du hvordan de to første løkkene legger seg mot deg.

Frynser

Jeg festet ekstra frynser mellom hver rad. Jeg tok en 30 centimeter lang tråd og tredde gjennom masken på enden slik at 15 cm hang ned på hver side. Så knyttet jeg sammen tre og tre tråder. Jeg laget en knute på hver ende slik at tråden ikke skulle flise seg opp.

18sj

Klipp av endene slik at de måler 15 centimeter og blir fine og jevne. Til slutt knyter du en knute i enden på tråden slik at de ikke fliser seg opp.

11sjCopyright

Heklepikens koseskjerf er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften eller selge gjenstander som er laget av dette mønsteret.

Pattern for Cosy winter scarf

20sj

  • Yarn: 4 skeins of Soft Interiør from Euro Pris, color 03.
  • Hook: 8 mm for the chains and 7 mm for the half double crochet.
  • Ch: chain stitches.
  • Hdc: half double crochet.

Start with chains

Klick on pictures for big picture.

  1. Make sure you have long ends. My fringes are 15 cm.
  2. Chain 235 ch. Put it around your neck to see that it fits.

Row 1

  1. Crochet 2 ch=1 hdc in first ch.
  2. Crochet 1 hdc in each ch.
  3. Cut the yarn, make sure you have a long end.

Row 2 to 15

English text is under the thumbnails.

  1. Start in the 2 first ch you made in 1st row. Leave long end and make 2 ch=1 hdc.
  2. Hdc stitches have 3 loops on the top. You crochet your hdc in the third loop, on the back. The two first loops then shows in the front, and your work almost looks as if it is knitted.
  3. Crochet in the third loop to the end of the row, cut yarn and leave long tail.
  4. Crochet from 1 to 3 until you have 15 rows or until the scarf has the with that you desire.

Fringes

English text under the thumbnails.

  1. I put extra fringes between every row. I cut a 30 cm long tail and fasten it in the stitch in the end, leaving 15 cm on each side.
  2. I made nice nots out of 3 tails.

18sj

I cut the tails so they became 15 cm. I made a knot in the end of each to make the yarn stay nice.

11sj

Copyright

The pattern for Cosy winter scarf is a pattern of Heidi Sporstøl and Heklepiken. Please do not claim this pattern as your own.  If you wish to share this pattern, you may link to the pattern but please do not reprint it on your site.  You may keep a copy for your own personal use but you may not sell or distribute it, or sell items made from this pattern.