HeidiRosen – bestemorruter

121

102

Fordi jeg er så glad i bestemorruter, ønsket jeg å desigen min egen variant med en rose eller blomster i ruten. Den måtte selvfølgelig få navnet HeidiRosen. Det er bare fantasien som setter grenser for fargekombinasjon og bruksområder.

Jeg har laget en pute av mine, men de kan også bli et søtt babyteppe, et lappeteppe eller brukes som element i andre arbeider. Her finner du en bilde for bilde veiledning for hvordan du hekler sammen lappene til en pute eller et teppe. Mønsteret viser hvordan du hekler sammen rutene med fastmasker og med den søte skjellborden som du ser på bildet.

Under finner du trinn for trinn framgangsmåte for hvordan du lager en bestemorrute. Klikk på bildene, så får du dem opp i stor størrelse med forklarende tekst under. Lykke til!

Forkortelser

126

  • Fastmaske: fm
  • Kjedemaske: kjm
  • Halvstav: hst
  • Stav: st
  • Dobbelstav: dbs
  • Luftmaske: lm
  • Omgang: omg

Farger

  • Oransje: 006 fra Järbo
  • Hvit: 302, fra Gjestal, Bomull Sport, Mercerisert
  • Grønn: 9522, fra Solberg, Fiol
  • Grå: 6030, fra Sandnes Garn, Mandarin Petit
  • Lilla: 343, fra Gjestal, Bomull Sport, Mercerisert

1. og 2. omgang

Jeg er ikke spesielt glad i å feste tråder, derfor hekler jeg dem alltid inn slik at jeg bare har en til to tråder å feste til slutt. De trådene som jeg må sy inn, fester jeg fortløpende slik at jeg slipper å feste hundrevis av tråder på et stort arbeid. Hvis du ikke kan å hekle magisk ring, finner du bilde for bilde veiledning her.

3. For å slippe å feste trådene kan du hekle dem inn på baksiden. Bare pass på at de kommer godt bak så synes de ikke forran.

For å slippe å feste trådene kan du hekle dem inn på baksiden. Bare pass på å legge dem godt bak, så synes de ikke foran.

 3. omgang

Bytt farge. Selv om denne omgangen er litt åpen, så kan du likevel hekle inn de løse trådene av både den hvite og den oransje tråden. Tredje omgang skaper stjernemønsteret i midten og er begynnelsen på de seks kronbladene.

Hekle seks gruper

Nå har du den første stavgruppen ferdig. Til sammen skal du ha seks grupper:

4. omgang

Her skal du bytte farge, men ikke klipp av den hvite tråden! Du avslutter tredje omgang med en luftmaske, så fester du tredje omgang med en kjedemaske i den nye fargen, se bildet. Du skal ikke hekle inn trådenden i fjerde omgang, da denne omgangen er for åpen. Denne fargen hekler du inn i sjette omgang.

5. omgang

Bytt tilbake til den hvite tråden. Du fester den med en kjedemaske i den siste luftmaske buen i fjerde omgang. Du kan kanskje syns det ser litt rart ut, men den sjuende omgangen vil dekke over dette. Når du er ferdig med femte omgang, har du seks luftmaskebuer.

6. omgang

I denne omgangen skal du lage kronbladene. Her kombinerer jeg flere typer masker for å få kronbladformen. Hekle inn den grønne tråden.

Hekle til du får seks kronblader:

 7. Omgang

Nå kan du klippe av den hvite tråden. Jeg liker å lage strukturer i overflaten, det får du med å hekle den nye fargen i bakre del av løkkene fra 6. omgang. Husk å hekle inn både den hvite og den grå løse tråden.

488. omgang

Her kombinerer jeg fastmasker, staver og halvstaver for å gjøre om rosen til en firkant. Fordi det er seks kronblader må du hekle grunnlag for to av hjørnene på toppen kronblader og de to andre hjørnene med staver mellom to kronblader. Begynn med å feste ny farge i den siste lange staven.

Trinn for trinn

Nå har du heklet grunnlaget for de to første hjørnene, ett på toppen av et kronblad og ett mellom to kronblader. Fortsett rundt omgangen slik:

9. omgang

Den grå tråden fra sjuende omgang må du fest med å sy den inn på vanlig måte i de grå fastmaskene. Etterat du er ferdig med åttende omgang, kan du hekle inn den løse trådenden i niende omgang. Se bildene og forklaring:

Hjørne

For å få rette sider og rettvinklede hjørner, må du kombinere ulike teknikker: staver i hjørnene og halvstaver og fastmasker på langsidene.

Langside og andre hjørne

Fortsett med første langside: 3 hst i første luftmaskebue, 1 lm, 3 fm i neste luftmaskebue, 1 lm, 3 hst i neste luftmaskebue, 1 lm. Deretter hekler du hjørne i staven mellom kronbladene: 3 st, 2 lm 3 st, 1lm. Se bilder med forklaring:

Fortsett rundt omgangen:

10. omgang

I tiende og siste omgang skal du hekle tre staver i hvert mellomrom. I hjørnene hekler du 3 staver, 2 luftmasker og tre staver. Du skal ikke ha luftmasker mellom stavgruppene, bare to mellom de to stavgruppene i hjørnene.

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften eller selge gjenstander som er laget av dette mønsteret.

Comments

  1. Rigmor Blix says:

    Dette var et utrolig flott mønster. Tror jeg må prøve meg på det.

    Lik

  2. Hei 🙂 kan du legge ut hvordan du hekler rutene sammen til teppe 🙂