Glassbrikker – HeidiRosen

Heklepikens glassbrikker

(Coasters from Heklepiken, scroll for english pattern)

Hekle så mange du trenger

Hekle så mange du trenger

Jeg har utviklet og laget designet på glassbrikkene selv. HeidiRosen er en serie med seks- og åttebladede roser og bestemorsruter som jeg har utviklet. Glassbrikken består av en åttebladet blomst, med en ekstra omgang i selve blomsten, for å få riktig størrelse til glass og kopper.

Etter hvert som jeg lager nye ting med rosen og bestemorsrutene, vil jeg legge ut oppskrifter.

  • Her finner du detlajert framgangsmåt med illustrerende bilder. På denne siden kan du se hvordan jeg hekler inn de løse trådene slik at det bare blir en tråd å feste til slutt. Det er mange bilder på siden så det kan ta litt tid å få den opp.
  • Her finner du bloggposten om HeidiRosen, hva som inspirerte meg, hvordan jeg tenkte og hva jeg gjorde for å utvikle mønsteret.

Jeg har brukt garn som passer til 3,5 mm heklenål.

1. omg: Grått garn. Lag magisk ring og hekle 8 fastmasker i ringen. Fest siste fastmaske med en kjedemaske i den første fastmasken. (8 masker)

2. omg: Hekle 2 fastmasker i hver fastmaske, fest den siste fastmaske med en kjedemaske i den første fastmasken. (16 masker)

3. omg: Offhvite garn. Begyn omgangen i siste fastmaske i andre omgang og hekle 3 luftmasker (tilsvarer én stav), hekle en lang stav i bunnen av 2. rad, hekle 1 stav i samme maske som den første staven, 1 luftmaske, *hopp over én maske hekle 1 stav i neste maske, 1 lang stav i bunnen av 2. rad, hekle 1 stav i samme maske som den første staven, 1 luftmaske* Gjenta fra *til* til du har 8 stavgrupper. På denne måten får du det stjerneformede mønsteret i kjernen av rosen. Her skal du ikke hekle sammen omgangen med kjedemaske.

4. omg: Grønt garn. Du behøver ikke klippe av det offhvite garnet. Du bytter farge med å hekle sammen første stav og siste luftmaske i 3. omgang med en kjedemaske i den nye fargen. Begynn omgangen med å hekle 2 luftmasker (tilsvarer 1 halvstav) i den første staven (i 3. omgang). Hekle en halvstav i hver av de neste to stavene, 3 luftmasker * hopp over lufmasken, hekle 1 halvstav i hver stav, 3 luftmasker* gjenta fra * til* rundt omgangen. Fest med kjedemaske i første halvstav.

5. omg: Offhvite garn. Hent opp igjen det hvite garnet fra 3. omgang og fest det med en fastmaske i den siste luftmaskebuen i 4. omgang. Dette kan kanskje se litt rart ut, men siste omgangen dekker dette. *Hekle 6 luftmasker, hekle 1 fastmaske i neste luftmaskebue.* Gjenta rundt omgangen slik at du har 8 luftmaskebuer. Den siste luftmaskebuen fester du med en kjedemaske i første fastmaske.

6. omg: I hver luftmaskebue hekler du 2 fastmasker, 2 staver, 3 dobbelstaver, 2 staver og 2 fastmasker. Da får du til sammen 8 kronblader

7. omg: Lilla garn. Omgangen hekles i bakre del av masken. Hopp over de to første fastmaskene i første kronblad og fest tråden i den bakerste del av masken på den første staven, hekle 1 luftmaske (tilsvarer 1 fastmaske), hekle 6 fastmasker i bakre del av maskene. Hopp over de to siste fastmasken i kronbladet. Hekle en lang stav ned i luftmaskebuen (mellom stavgruppene) i 3. omgang. *Hopp over de to første fastmaskene i kronbladet, hekle 7 fastmasker, hopp over de to siste fastmaskene og hekle en lang stav ned i luftmaskebuen, mellom stavgruppene i 3. omgang* gjenta fra * til * rundt omgangen og fest med kjedemaske i første fastmaske. Med å hoppe over de to første fastmaskene og de to siste fastmaskene på kronbladet, pluss å hekle en stav mellom kronbladene, så henger kronbladene bedre sammen og de blir ikke løse.

Kommenter gjerne mønsteret, jeg svarer så snart som mulig 🙂

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften eller selge gjenstander som er laget av dette mønsteret.

Coasters – english pattern (american)

Heidi Blossom is several different granny-squares with six and eight petals. This rose i design to fit as coasters. I used yarn that matches a 3,5 mm hook. Follow this link to  the pattern described with many pictures, norwegian text.

1. Grey yarn: Make a magic circle and crochet 8 single crochet in the circle. Fasten round with slip stitch in first single crochet (8 stitches)

2. Crochet 2 single crochets i each stitch. Fasten round with slip stitch in first single crochet. (16 stitches)

3. White yarn: Start in the last single crochet in second round, before the slip stitch. Make first a slip stitch to fasten yarn, then make 3 chain stitches (= 1 double crochet), then make 1 long double crochet in the bottom of 2. round, then 1 double crochet in the same stitch as the first double crochet (behind the long dc), 1 chain stitch. * skip 1 stitch, 1 dc, 1 long dc in bottom of 2. row, 1dc – behind the long dc – in same stitch as the first dc, 1 ch*, repeat til you have 8 double crochet-groups. Do not fasten with slip stitch after the last ch, and don´t cut the yarn. Now you get a star shape in the center and the beginning og the petals.

4. Green yarn: Do not cut the white yarn. Switch color using a sl st between the first and the last dc. Crochet 2 ch (=half double crochet), make to more hdc, 3 ch ands skip the ch (in third round) and begin in the dc and * crochet 1 hdc in each dc (3 hdc), 3 ch, skip the ch i third row*, repeat from * to *. Fasten row with a sl st an cut yarn.

5. White yarn: Use the yarn fro third row and fasten it with a sl st in the last bow of ch in fourth row. The last row will cover this. * crochet 6 ch, 1 sc in next bow of ch* repeat around row til your have 8 bows of ch. Fasten with sl st in first sc.

6. In each bow of ch you crochet: 2 sc, 2 dc, 3 treble crochet (tr), 2 dc, 2 sc. Fasten with sl st i first sc. Now you have eight petals.

7. Purple yarn. You crochet the stitches in the back loops of sixth row. To avoid the petals to get flappy you skip the 2 first sc on the petals and start in the first double crochet. Fasten the yarn with 1 sl st, then make 1 ch (= 1 sc)and 6 sc. Skip the last 2 sc and crochet one long dc between the petal, down between the dc-groups in third row. *skip 2 sc, 7 sc, skip 2 sc, long dc between the the petal, down between the dc-groups in third row*. Repeat from * to * and fasten with sl st. Weave in ends.

I will be happy if you leave a comment on this pattern. I will answer as soon as possible 🙂

Copyright

This is a pattern of Heidi Sporstøl and Heklepiken. Please do not claim this pattern as your own.  If you wish to share this pattern, you may link to this pattern but please do not reprint it on your site.  You may keep a copy for your own personal use but you may not sell or distribute it, or sell items made from this pattern.

Comments

  1. Gratulerer med ny blogg. Jeg følger deg :). Skal definitivt prøve meg på glassbrikkene dine. Stikk gjerne innom heklelaben.blogspot.no hvis du er interessert i andres hekleblogger. Jeg er dessverre ikke så god på å lage mønster, men det kommer kanskje etter hvert håper jeg :).

    Lik

    • Er ganske fersk på mønster selv, men hvis man bare er tålmodig og forberedt på å hekle noen prøver, så finner du nok ut av det. Ikke vær redd for å prøve – lykke til!

      Lik

  2. Gratulerer med ny blogg. Jeg følger deg :). Skal definitivt prøve meg på glassbrikkene dine. Stikk gjerne innom http://www.heklelaben.blogspot.no hvis du vil.

    Lik

    • Hei Eli og takk for hyggelig kommentar. Var innom bloggen din – så fin den er! De kurvene så supre ut, har konstant lagringsproblemer når det gjelder garn og har planer om å finne en løsning. Lykke til med glassbrikkene, blir spennende å se om det bare er jeg som skjønner mønsteret 🙂

      Lik

      • Takk for det :). Ser jeg klarte å kommentere 2 ganger. Fant ikke igjen den første, så da skrev jeg om igjen. Slett gjerne den første så det ikke ser ut som jeg spammer deg, hehe :).

        Likt av 1 person