Bestemorruter med prestekrager

Trinn for trinn med bilder

Disse nydelige prestekragene kan du hekle inn i bestemorrsruter eller hekle dem sammen slik som de er.

Disse nydelige prestekragene kan du hekle inn i bestemorrsruter eller hekle dem sammen slik som de er.

Bare fantasien setter grenser for fargekombinasjonene du kan veldge.

Bare fantasien setter grenser for fargekombinasjonene du kan veldge.

Jeg elsker bestemorruter og har laget utrolig mye med denne teknikken. Her er en detaljert fremgangsmåte med masse bilder. Husk at du kan klikke på hvilket som helst bilde for å forstørre det.

For english readers: Visit Jenn Poorts blog Color´n Crochet and Dream, for how to make a granny square with daisies.

1. omgang

Da har du en magisk sirkel og er klar for å fortsette!

Da har du en magisk sirkel og er klar for å fortsette!

Begynn med å lage magisk sirkel, jeg har laget en bildeveiledning som du finner her.

Hekle 12 fastmasker i den magiske sirkelen og fest den med en kjedemaske. Klipp av tråden.

 2. omgang:

Klikk på første bildet og du får det i stor størrelse med tekst. Da kan du klikke deg videre gjennom alle tre bildene.

Du kan hekle inn trådene inn i kronbladene så slipper du å feste dem etterpå.

Du kan hekle inn trådene inn i kronbladene så slipper du å feste dem etterpå.

Jeg pleier alltid å hekle inn trådene slik at jeg slipper å feste dem etterpå. Spesielt på bestemorruter med mange farger sparer jeg masse arbeid.

Det blir bare en tråd å feste til slutt.

Klikk på det første bildet for å få alle store med tekst.

Nå har du det første kronbladet på prestekragen 🙂

Gjenta fra bilde 1 til 6:

Husk at du kan klikke på det første bildet og få det i stor størrelse med tekst. Da kan du klikke deg videre gjennom alle seks bildene.

Nå har du to kronblader på prestekragen. Gjenta fra bilde 1 til 6 rundt omgangen slik at du til slutt får 12 kronblader.

40_IMG_2460edited

Husk å hekle to luftmasker før du fester omgangen med en kjedemaske i første dobbelstav.

41_IMG_2463edited

Da har du selve prestekragen. Klipp av de trådene som du har heklet inn i kronbladene.

 3. omgang

Husk å klikke på bildene for stort bilde.

I neste mellomrom hekler du hjørne: 3 staver, 2 luftmasker og 3 staver.

I neste mellomrom hekler du hjørne: 3 staver, 2 luftmasker og 3 staver.

Hjørne

I neste mellomrom hekler du hjørne: 3 st, 2 lm, 3 st.

Se bildene under for resten av 3. omgang:

4. omgang

Comments

  1. Fantastisk fint. Tusen takk for oppskriften 🙂

    Lik

  2. Hei. Jeg har prøvd meg på dette noen ganger, men får det ikke til. Den ringen i midten blir hullete når jeg hekler kronbladene. Hekler jeg for stramt eller slakt? Har du noen tips?

    Hilsen frustrert..

    Lik

    • Hei Ingrid og takk for at du spør 🙂

      Jeg skjønner hva du mener og har sett det samme selv når jeg har en magisk sirkel i midten. Det kan kanskje være lurt å sørge for at tråden som du skal dra sammen den magiske sirkelen med er lang. Når du har heklet kronbladene, så kan du stramme i denne tråden igjen, før du fester den. Hvis du hekler inn den oransje tråden, slik som jeg har gjort på bildet, må du passe på å stramme den hele tiden, eller for hvert kronblad, pass på at du ikke strammer så hardt at du sliter den av. Jeg tror at grunnen til at ringen i midten blir stor, er at det er 12 fm i sirkelen, mens det er heklet 4 dobbelstaver i hver av disse, dette vil dra ringen i midten utover. Dette gjør at det er viktig å stramme tråden under vegs og feste den godt når du er ferdig. Håper dette kan være til hjelp.

      Heidi ❤

      Lik

  3. Hei og takk for at du deler mønster.Kunne ikke la være og prøve det,og har nå hekla et vognteppe med rosa blomster og hvit bakgrunn, heklet sammen med rosa,visitt gave.De som fikk det ble kjempe fornøyd.Vil nok en ganyg takke for mønster.
    Mvh Lisbeth

    Lik

  4. Linda 🌸 says:

    Jeg er nybegynner,men fikk veldig lyst til å prøve disse rutene,nydelige😊Hvor tykk nål må jeg ha og hvilken tråd anbefaler du?

    Lik

    • Så hyggelig at du vil prøve disse! De er fantastisk søte. Synes å huske at jeg brukte Gjesdal Sport (100% bomull) og nål nr 3. Det som er fint med dette garnet er at deg er spunnet ganske fast. Uansett kan du bruke det garnet du liker best. Garnet finner du på Nille og Coop Extra. Lykke til! Heidi ❤️