Dorulldukke

71dd

  • English translation will come later.

På et eller annet tidspunkt måtte jeg lage en dorull-dukke. Jeg har hatt dette i bakhodet siden jeg startet bloggen, men det var så mye annet jeg ville lage først. Faktisk så begynte jeg på dette mønsteret i mai i fjor (2015), men siden har jeg vært usikker på om jeg klarte å skrive ut et mønster som det er mulig for andre å følge. Men nå får det stå til!

70ddDet første jeg brukte lang tid på, var å finne riktig teknikk. Min mormor heklet dorull-dukker i alle år, hun heklet til alle i familien og var det basar i Sanitetsforeningen, så heklet hun også til dem. En gang så vant jeg faktisk en av dem da jeg tok lodd!

65dd

En gang viste hun meg hvordan jeg skulle gjøre dette, men jeg har ikke vært i stand til å huske hvordan hun gjorde det og hvilken teknikk hun brukte.

Jeg har derfor bladd meg gjennom flere bøker for å prøve å finne igjen hvilke masker og teknikker hun kan ha brukt. Dette er det nærmeste jeg tror jeg klarer å komme: halvstaver i kryss. Det ligner i hvert fall på en av de gamle kjolene jeg har liggende.

Jeg syns det var vanskelig å beskrive teknikken, men jeg håper dere skjønner det. Med hjelp av bilder gjør jeg et forsøk på å gjøre meg forstått.

Lykke til!

69dd

Tusen takk til kjæresten min, Arne Otto Myklebust, for at jeg får bruke hans vakre bad til å ta bildene i.

Mønster

Kjolen er heklet med en teknikk som heter halvstaver i kryss, men for meg virker de mer som sammenheklede halvstaver.

Garn

1.

1.

  • Den lilla kjolen er heklet av garn fra Søstrene Grene: Anna & Claras Cotton nr: 16-3416
  • Den blå kjolen er heklet i  Gjestal Cotton Sport: 326
  • Det hvite på begge kjolen er Gjestal Cotton Sport: 302
  • Heklekrok nr 3

Forkortelser

  • lm: luftmasker
  • hst: halvstaver
  • kjm: kjedemaske
  • st: staver
  • fm: fastmasker
  • m: maske
  • omg: omgang

Runde 1

Du kan klikke på bildene for å få en stor versjon.

  1. Hekle 20 lm.
  2. Fest sammen i en ring med en kjm i den førte lm.
  3. 2 lm (= 1 hst)

Runde 2

  1. Ta et kast på heklenålen.
  2. Stikk heklenålen gjennom den andre lm og ta nytt kast på nålen.
  3. Dra tråden gjennom lm og ta nytt kast på nålen.
  4. Stikk nålen gjennom neste lm og ta kast på nålen.
  5. Dra tråden gjennom lm, nå skal du ha 5 løkker på heklenålen.
  6. Ta enda et nytt kast på nålen.23dd
  7. Dra dette siste kastet gjennom alle de fem løkkene
  8. Hekle 2 lm

Gjenta fra 1 til 8 rundt omg og fest omg med 1 kjm i andre lm på de to første lm som tilsvarer en hst.

Runde 3 – 5

Begynn hver runde slik:

  1. 2 lm.
  2. Ta kast på heklenålen.
  3. Stikk heklenålen gjennom masken på toppen av de første sammenheklede hst, ta kast på nålen.
  4. Dra den gjennom m og ta nytt kast på nålen.
  5. Stikk heklenålen gjennom neste maske, som er på toppen av den neste sammenheklede hst, ta nytt kast på heklenålen.
  6. Dra tråden gjennom m, nå har du 5 løkker på nålen og du ser tydelig av bildet at jeg har heklet i toppen av de sammenheklede hst.
  7. Ta enda et kast på nålen og dra gjennom alle løkkene.
  8. 2 lm.

Fortsett resten av runden slik:

60dd

Fest hver runde med en kjm i første hst (2 lm=1hst). Se bildet til høyre der det er heklet med hvit tråd. Der ser du at den sammenheklede hst begynner i forrige m.

Runde 6

Når du har til sammen fem runder, inkludert omg med lm, skal du øke for skjørtet på kjolen. Dette gjør du med både å hekle i alle 2lm-buene og i alle m på toppen av de sammenheklede halsvstavene. På bilde 1 ser du at det er heklet rund 2lm-buen og på bilde 2 ser du at det også er heklet i toppen av de sammenheklede hst. Dette gjør du hele vegen rundt omg.

Runde 7

I denne runden øker du bare i annenhver lm-bue. På bilde 1 ser du at jeg har heklet i lm-buen og i toppen av de sammenheklede hst. På bilde 2 har jeg som vanlig hoppet over 2lm-buen og heklet i toppen av de sammenheklede hst. Øk i annenhver bue rundt omg.

Runde 8 til 23

Fra runde 8 til 23 hekler du uten å øke. Jeg heklet totalt 23 runder. Antall runder du må ha, kommer an på størrelsen på toalettrullen du bruker og på garnet. Husk at pyntebordene gjør kjolen kortere. Jeg måtte hekle på de siste tre rundene etter at jeg hadde heklet pyntebordene.

59ddStropper

Fest garnet i en m, på toppen av livet, med en kjm. Hekle 12 lm. Hopp over 9 m, 1 fm i hver av de to neste m. Hekle 12 lm og fest med 1 fm ved siden av den første kjm.

Krage

Bytt til hvit og fest garnet i den første lm i stroppen, bildet til venstre under. Hekle 3 lm (= 1 st) pluss 1 st i hver av de neste 11 lm, 3 fm forran, 1 st i hver av de neste 12 lm.

Klipp av tråden og begynn igjen der du begynte på første rad, i luftmaske nr 3 i 3 lm=1 st. Se bildet til høyre under. Hekle 3 lm = 1 st ,* 2 st i neste m, 1 st i neste m*, gjenta fra * til * 4 ganger, 1 st i hver av de neste 5 m. Hekle *2 st i neste m, 1 st i neste m* Gjenta fra * til *  5 ganger. Klipp av og fest tråden. Bytt til sølvtråd og hekle en sølvkant på kragen med fm i bakre m, 1 fm i hver m.

Border

44ddBegynn med å feste garnet med en kjm i toppen av en av de sammenheklede hst. Hekle 1 lm = 1 fm. Deretter hekler du *5 st i hver 2-lm bue, 1 fm i m på toppen av de sammenheklede hst* Gjenta fra * til * rundt omg. Jeg hadde fem rader med border, det er 3 rader mellom hver pynte bord. Du kan også ha en kant på borden, jeg valgte sølvtråd. Fest sølvtråden med en kjm i bakre løkke på den første staven i en hvilken som helst stavgruppe, hekle 1 lm = 1 fm. *Hekle 1 fm i hver st, i bakre løkke, på blondeborden og  én lang fm ned i samme m som fm mellom stavgruppene*. Gjenta fra * til * rundt omg. Se bildet til høyre.

Hatt45dd

1. r. 7 fm i magisk ring. Hekle rundene løpende og marker starten for hver runde med en maskemarkør eller en tråd.

2. r.  2 fm i hver m

3. r, * 1 fm i neste m, 2 fm i neste m*, gjenta fra * til * rund omg.

4. r. * 1 fm i hver at de to neste m, 2 fm i neste m*, gjenta fra * til * rund omg.

Nå skal du hekle frem og tilbake:

5. – 8. 1 lm (= 1 fm), snu arbeidet og hekle 19 fm, 1 lm og snu, gjenta til du har fire rader. Klipp av og fest garnet.

Hvit kant

Fest den hvite tråden med kjm i den første m i kanten på hatten. *3 lm, hopp over 1 m, 1 fm i neste* gjenta fra * til * til du har 10 buer.

Pass på når du skal lage kanten at du ser inn i innsiden på hatten slik at du får stavene mot deg, ut og frem, slik som på bildet over, til høyre. Hekle en kjm i første buen, 3 lm (= 1 st) og fire staver i første bue, 1 fm i fm mellom buen. *5 st i neste bue, 1 fm i fm mellom buen*. Gjenta fra * til * i alle ti buene. Klipp av og fest tråden.

Sølvkant til hatt72dd

Hekle 30 lm til et bånd som du kan knyte under haken til dukken. Fest deretter tråden med en fm i bakre løkke i den første st. Husk du skal hekle fra fremsiden. Hekle 1 fm i den bakre løkken på hver av stavene og én lang fm i fm mellom lm buen. *5 fm i bakre løkke og 1 lang fm i fm mellom stavgruppene* gjenta fra * til * til hele kanten har fått sølvkant. Dette er samme teknikk som på bordene. Avslutt med 30 lm til knytte.

Du bestemmer selv hvor mye du skal pynte dukken. Den rosa fikk både hatt og en sløyfe over magen. Den blå fikk bare en kjole. Under ser du bilder av noen detaljer. Du kan klikke på bildene for større versjon.

Lykke til med heklingen. Legg gjerne igjen kommentarer eller still meg spørsmål hvis det er noe dere ikke forstår. Jeg blir veldig glad om du deler bilder av det du har laget etter mine mønstre på Facebook: http://www.facebook.com/heklepiken/

Heidi ❤

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig å ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften. Hvis du lager og selger produkter fra mine mønster, vær så snill å lenke tilbake til bloggen min: http://heklepiken.com

Comments

  1. Jeg synes dorulldukker er søte, jeg skulle gjerne laget en, men jeg har ikke en dukke. 😉