Heklepikens myke vintersjal

Sjal 5

  • For English readers: English pattern will come later.

Det er kalde dager i Norge om dagen og det er fantastisk nydelig med gnistrende kaldt og klart vintervær. Men huff, så kaldt som det blir! Da er det deilig med et mykt og varmt sjal i halsen, og ekstra godt føles det når man har laget det selv. Dette er superenkelt å lage og jeg tror at også nybegynnere vil synes at det er lett å hekle.

16sjForrige uke skrev jeg om Valentinsbamsen, men som dere sikkert vet, så faller morsdagen sammen med Valentinsdagen i år.

Kanskje dette sjalet kan være en hyggelig overraskelse til mor på dagen?

Jeg syns det gikk raskt å hekle det og jeg koste meg veldig da jeg jobbet med det. Håper dere finner litt inspirasjon i vinterkulda 🙂 Jeg fyrer gjerne litt i ovnen og koser meg med noe varmt å drikke mens jeg hekler.

19sjJeg bare elsker sjal, uansett hvilken type det måtte være. Bomull, silke, chiffon, heklet, strikket, hattehyllen hjemme hos oss bugner av sjal, og jeg er alltid på utkikk etter et nytt. Det hetes at damer aldri kan få for mange par sko, for meg gjelder dette også for sjal.

Garn og heklenål20sj

Til dette sjalet har jeg valgt Molly fra Järbo garn. Det er 100 prosent akryl og utrolig mykt. Jeg syns ofte at ull kan klø litt, uansett hvor lite ull det er i garnet. Spesielt er halsen følsom. Dette garnet er både lett og mykt og svært behagelig å ha på seg.

Hvis du ikke får tak i dette garnet, kan du bruke et garn der 10 masker gir ca 10 cm. Det er anbefalt heklenål nummer 7 mm, men jeg brukte 6mm.

  • 5 nøster Molly fra Järbo garn, farge grå nr 35022.
  • Heklenål 6 mm.

Forkortelser

  • m: masker
  • dbst: dobbel staver
  • lm: luftmasker
  • kjm: kjedemaske

Mønster1sj

Hekle 12o lm, hekle luftmaskelenken sammen med en kjm. Pass godt på at lenken ikke snurrer seg når du hekler den sammen.

Nå skal du hekle grupper med dbst. La den siste løkken i hver dbst være igjen på kroken. Se forklaring under bildene. Du kan også klikke på bildene for å forstørre dem.

  1. Den første stavgruppen hekler du i samme m som kjm. Begynn med å hekle 4 lm=1 dbst.
  2. Hekle deretter 1 dbst i samme  m, men la siste løkke stå igjen.
  3. Hekle dbst nr 3 i samme m og la siste løkke stå igjen. Nå har du tre løkker på kroken.
  4. Ta nytt kast på krokern og dra igjennom alle tre løkkene.
  5. Hekle 2 lm, disse kommer i tillegg til masken der du dro sammen de tre løkkene fra dobbelstaven.
  6. *Hopp over 2 lm, hekle tre dbst i neste m der du lar siste m i hver dbst stå igjen på heklenålen. Nå har du fire løkker på kroken. Ta nytt kast på nålen og dra gjennom alle fire løkkene. Hekle 2 lm*. Gjenta fra * til * rundt omg.

8sj

Når du er kommet rundt, fester du omg med en kjm i den fjerde løkken i den første dbst (4 lm=1 dbst).

  1. Begynn alle omg på denne måten: Kjm til første 2 lm-bue. 1 kjm i 2 lm-bue, 4 lm=1 dbst.
  2. Hekle videre 2 dbst i 2 lm-bue. Husk å la siste maske være igjen på hver stav. Ta nytt kast på tråden og dra gjennom alle tre løkkene.
  3. 2 lm.
  4. I neste 2 lm-bue hekler du 3 dbst, ikke hekle gjennom siste løkke på hver stav. Nå har du fire løkker på kroken.
  5. Ta nytt kast på kroken og dra gjennom alle løkkene.
  6. Hekle 2 lm.

Gjenta fra 4. til 6. rundt omg og fest omg med en kjm. Deretter begynner du neste omg slik det er forklart fra 1. til 3. Hekle til sammen åtte runder. Sjalet er kort og blir for tykt rundt halsen om du hekler for mange runder. Jeg heklet først ni runder og likte ikke hvordan det da la seg rundt halsen og måtte rekke opp igjen siste omgangen.

Sjal 4

Lykke til med heklingen og kos dere masse. Jeg blir veldig glad hvis dere gir meg en tilbakemelding på hvordan det har gått. Del gjerne bilder av arbeider dere har laget fra mine oppskrifter på Facebook.

Heidi ❤

PS: Tusen takk til kjæresten min, Arne Otto Myklebust, som har tatt alle bildene av meg. Jeg blir av og til litt utålmodig og stjeler brillene hans 😀

Sjal 3

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig å ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønsteret. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften. Hvis du lager og selger produkter fra mine mønster, vær så snill å lenke tilbake til bloggen min: http://heklepiken.com