Lappeteppe med HeidiRosen

58lt

  • English translation will be posted later this week.

I vår har jeg hatt et stort prosjekt: Lappeteppe med HeidiRosen. Jeg har designet mønsteret og bestemorruten HeidiRosen selv. Denne har jeg laget ulike varianter av, avhengig av tråd og hva jeg har laget.

63lt

Det har vært utrolig morsomt å lage min egen bestemorrute, spesielt syns jeg det har vært givende å lage tre varianter av den: en tilpasset tykt garn, en tilpasset som glassbrikke og en som er tilpasset tynnere tråd og som kan brukes til lappeteppe, pute og babyteppe.

64lt

Jeg har aldri laget et lappeteppe eller slumreteppe tidligere, og jeg ga meg i kast med et prosjekt som jeg ikke hadde anelse hva innebar. Men så gøy som det var!

71lt

Mens det sto på, prøvde jeg å hekle en rute for dag og det var fantastisk å se hvordan bunken med lapper vokste.

66lt

Jeg trodde det kom til å bli en kjempejobb, men det gikk veldig greit å hekle det. Faktisk så endte jeg opp med å lage det altfor stort. Men det som er så hyggelig, er at både barna og katten elsker teppet.

68lt

57lt

Jeg har elleve bestemorruter i lengden og seks i bredden. Hvis du ikke har en så lang sønn som jeg har, så holder det med ni ruter i lengden.

Sønnen min elsker teppet og er veldig takknemlig for at vi endelig har et kosetepppe som han kan dekke hele sin lange kropp med 🙂

Hver rute er ca 18 cm x 18 cm, og med tanke på hvor stort teppet er, gikk det ganske raskt og greit å hekle det.

Garn

1lt

Garnet er Soft Interiør fra Trysil. Det er 50 prosent bambus og 50 prosent akryl.

Det er fantastisk deilig og mykt, det er en fryd å ta på, men det er veldig tungt, så hvis du ønsker et lett teppe, bør du velge et annet garn.

For et så stort teppe som jeg laget, trenger du:

  • 9 nøster med beige, nr 23
  • 12 nøster med hvitt, nr 05
  • 8 nøster med lilla, nr 64
  • 7 nøster med grå, nr 08

Heklekrok nr 8

Som du ser, laget jeg tre fargekombinasjoner av bestemorruten.

IMG_1248

Mønster70lt

Forkortelser

  • fm = fastmasker
  • st = staver
  • lm = luftmasker
  • m = maske
  • r = runde
  • omg = omgang
  • dbst = dobbelstav
  • hst = halvstav

Runde 1 og 2.

Se forklaring under bildegalleriet.

  1. Hekle 6 fm i magisk ring.
  2. Dra sammen slik at du får en ring, fest r med kjm.
  3. Hekle inn den løse trådenden.
  4. Runde 2: Hekle 2 fm i hver m, til sammen 12 fm. Fest r med kjm, klipp av tråden og dra den gjennom masken.

Runde 3

  1. Begynn i nest siste m.
  2. 3 lm = 1 st
  3. Hekle 1 lang st ned i bunnen av fm i forrige rad (i 2. rad).
  4. 1 st i samme m som den første st, pass på at den kommer bak den lange st. 1 lm.
  5. *Hopp over 1 m, hekle 1 st i neste, 1 lang st i bunnen av 2 r, 1 st i samme m som første st (bak den lange st), 1 lm* Gjenta fra * til * rundt omg.
  6. Du kan godt hekle de løse trådene inn i stavene.
  7. Fest runden med kjm i første st. Nå skal du ha 6 stavgrupper.
  8. Slik blir baksiden når du hekler inn trådene.

Runde 4

  1. Hekle 1 kjm i hver av de tre første st. Hekle fm rund lm i 3 runde, hekle 5 lm.
  2. 1 fm rundt neste lm fra runde 3.
  3. *5 lm, 1 fm rundt lm * Gjenta fra * til * rundt omg og fest med kjm i første fm.

Runde 5

Nå skal du hekle kronbladene i luftmaskebuene.

  1. Hekle 2 fm rundt lm.
  2. Hekle 2 st rundt lm.
  3. Hekle 1 dbst rundt lm.
  4. Hekle 2 st rundt lm.
  5. Hekle 2 fm rundt lm.
  6. Gjenta fra 1 til 5 rundt hver bue med luftmasker slik at du får 6 kronblader.

Runde 6

Bytt farge, denne runden skal du hekle i bakre løkke.

  1. Start i 2 fm og fest tråden med en kjm i bakre løkke, hekle så 1 lm (= 1 fm).
  2. Hekle  6 fm i bakre løkke, hopp over siste fm på kronbladet hekle en lang fm ned i fm i runde 4.
  3. Du kan hekle de løse trådendene inn i fm.
  4. *Hopp over første fm på neste kronblad, hekle 7 fm i bakre m, hopp over siste fm og hekle en lang fm ned i fm i runde 4 * Gjenta fra * til * rundt omg og fest med kjm i første fm.

Runde 7

  • Bytt farge. I denne runden skal du forandre rosen til en runding.
  1. Begynn runden mellom to kronblader og fest tråden med kjm.
  2. Hekle 3 lm (= 1 st).
  3. Hekle 5 lm, deretter 1 fm i fjerde fm i toppen på kronbladet.
  4. 5 lm og 1 st mellom kronbladene.
  5. *Hekle 5 lm, 1 fm i 4 fm på toppen av kronbladet, 5 lm  1 st i fm mellom kronbladene* Gjenta fra * til * rundt omg. Fest runden med kjm i første st.

Runde 8

I denne runden skal du gjøre om sirkelen til en kvadrat.

  1. Begynn runden med å feste 1 kjm i første buen. Hekle 2 lm (=1 hst).
  2. Hekle 2 hst rundt lm slik at du får en gruppe med hst rundt lm. 1 lm
  3. Hjørne: Hekle 3 st og 2 lm…
  4. …3 st og 1 lm
  5. 3 hst og 1 lm
  6. 3 fm og 1 lm
  7. 3 hst og 1 lm
  8. Hjørne: 3 st, 2 lm, 3 st, 1 lm
  9. Fortsett rundt: *3 hst, 1 lm, 3 fm, 1 lm, 3 hst, 1 lm. Hjørne: 3 st, 2 lm, 3 st, 1 lm*. Gjenta fra * til * rundt omg slik at du får fire hjørner. Fest runden med kjm.

Runde 944lt

I denne runden skal du hekle slik at de fire sidene blir jevne.

  • Hekle 3 kjm, hekle 1 kjm rundt lm fra forrige runde, 3 lm, 2 st rundt samme lm.
  • Deretter hekler du 3 st i hvert mellomrom, rundt lm, unntat i hjørnerne. OBS: Ikke hekle lm mellom stavgruppene.
  • Hjørne: 3 st, 2 lm, 3 st.

Sammenhekling

69ltJeg har valgt å hekle sammen bestemorrutene med fastmasker, på samme måte som jeg gjorde det med puten.

Kant

45lt

  • Runde 1 og 2: Etter du har heklet sammen bestemorrutene, hekler du to runder med fastmasker rundt teppet, fest hver runde med kjm. Hjørne: 2 fm, 2 lm, 2 fm.
  • Runde 3: 1 lm (= 1 fm), *5 lm, hopp over 4 m, 1 fm* Gjenta fra * til * rundt teppet.
  • I hvert av hjørnene heklet jeg alltid 1 fm i hjørnemasken, også hvis det ble færre enn 4 masker mellom – se bildet.

Kronblader langs kanten

Langs hele kanten rundt laget jeg kronblader, av samme type som i selve rosen i bestemorruten.

  1. 2 fm
  2. 2 st
  3. 1 dbst
  4. 2 st
  5. 2 fm

Hjørne

Kant

Til slutt hekler du en kant i bakre maske på kronbladene.

  • Start i 2 fm og fest tråden med kjm. Hekle 6 fm i bakre løkke, hopp over siste fm på kronbladet og hekle 1 lang fm i fm mellom kronbladene.
  • *Start i 2 fm, hekle  7 fm i bakre løkke, hopp over siste fm på kronbladet og hekle 1 lang fm i fm mellom kronbladene* Gjenta fra * til * rundt omg.

Da er det bare å kose seg!

62lt

  • Tusen takk til kjæresten min, Arne Otto Myklebust, for at jeg får låne hans vakre interiør, og som har tatt alle bildene av meg.

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig å ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften. Hvis du lager og selger produkter fra mine mønster, vær så snill å lenke tilbake til bloggen min: http://heklepiken.com