Kjøkkenklut i c2c

76cc

Pattern in English will come later this week.

Endelig! Tredje og siste del av kjøkkensettet mitt er ferdig: Kjøkkenklut heklet i c2c. Jeg har lenge ønsket å ha et mønster med c2c på siden min, og da jeg fant ut at jeg ville hekle meg litt sommer på kjøkkenet mitt, passet det godt å lage en kjøkkenklut i c2c.

74ccFargene ble veldig friske, syns jeg, og håndkleet, grytekluten og kjøkkenkluten ble veldig søte sammen. Teknikkene er enkle å lære og jeg tror at selv for en nybegynner, så er disse raske og enkle å lage.

79cc

Jeg har klaget veldig mye over været i vår, og jeg skal ikke klage mye i dag 😅 Været har vært dårlig i år og senest i dag tidlig våknet jeg igjen til nysnø i de høyeste fjelltoppene ❄️Heldigvis var det virkelig gøy å lage dette settet og få litt sommerfølelse på kjøkkenet. Da jeg begynte på kjøkkenkluten, var jeg spent på om den ble god å bruke. Jeg ble veldig fornøyd og den er veldig god til å tørke over kjøkkenbenker og lignende med.

Garn

68ccJeg har laget flere kjøkkenkluter i c2c og testet ulike typer garn og er veldig fornøyd med Solberg Fiol fra Solbergs spinderi og Anna & Claras Cottonyarn fra Søstrene Grene.

  • Grønn klut: Solberg Fiol, 952272cc
  • Blå: Anna og Claras Cottonyarn: 15-4415
  • Heklenål: 3 mm

Mønster c2c

Forkortelser

  • lm = luftmaske
  • st = stav
  • kjm = kjedemaske
  • lm-bue = luftmaskebue

Klikk på bildene for å få større versjon.

  1. Hekle 6 lm.
  2. Start i fjerde lm fra heklenålen.
  3. Hekle 3 st.
  1. Snu arbeidet.
  2. Hekle 6 lm.
  3. Start i 4 lm fra heklenålen.
  4. Hekle 3 st
  5. Stikk heklenålen gjennom luftmaskebuen fra første stavgruppe…
  6. …og fest med en kjm.
  7. Hekle 3 lm.
  8. Hekle 3 st i luftmaskebuen.

Nå kan du se at du har fått et hjørne. Snu arbeidet og fortsett å øke:

  1. Hekle 6 lm.42cc
  2. Start i 4 lm fra heklenålen og hekle 3 st.
  3. Fest stavgruppen i luftmaskebuen med kjm.
  4. Hekle 3 lm
  5. Hekle 3 st i luftmaskebuen og fest med kjm i  neste lm-bue.
  6. Hekle 3 lm.
  7. Hekle 3 st i luftmaskebuen.
  8. Snu arbeidet.

Fortsett å øke på denne måten til arbeidet måler 30 centimeter.

Felle med c2c

  1. Når du har kommet til enen av raden snur du arbeidet.
  2. Hekle kjm til luftmaskebuen.
  3. Hekle 1 kjm i luftmaskebuen.
  4. Hekle 3 lm.
  5. Hekle 3 st i luftmaskebuen.
  6. Fest stavgruppen i neste luftmaskebue med kjm. Her ser du at du ikke øker lenger og får et hjørne,

Deretter hekler du på vanlig måte til enden av raden:

  1. Ved enden av raden skal du ikke øke, men stoppe ved den siste st gruppen og…
  2. … feste med en kjm.
  3. Snu arbeidet og hekle kjm tilbake til luftmaskebuen
  4. Fest med kjm i luftmaskebuen.
  5. Hekle 3 lm.
  6. 3 st i luftmaskebuen og fortsett raden på vanlig måte til enden av raden. Fortsett fra punkt 1.

58cc

Fortsett resten av kluten fra 1 til 6 til du har en stavgruppe igjen, som da blir det siste hjørnet på kluten din. På bildet til høyre ser du hvordan du får hjørner og de to siste sidene på kluten.

Hvis du vil lage et teppe, eller en løper, fortsetter du å øke på ene siden og felle på den andre, da blir arbeidet rektangulært. Når du er fornøyd med lengden, feller du også på siste siden.

73cc

💚Slik hekler du et hjerte – engelsk video.

75cc

72cc

70cc