Sommerlig kjøkkenhåndkle

36hk

  • English translation and pattern will come later this week 🙂

Vi har en fryktelig sein vår i år. I fjor var det full vår i slutten av april, og i slutten av mai var det sommer. Nå kjennes det ut som vi er i slutten av april og det er bare unntaksvis at gradestokken tipper ti grader – brrr!!! Og ikke nok med det, hver natt den siste uka har det kommet nysnø i fjelltoppene. Nå gjør jeg alt jeg kan for å å litt sommerfølelse inne og har heklet litt nytt til kjøkkenet.

gk14

Matchende gryteklutene

Dere husker kanskje de vårgrønne gryteklutene mine? Den rosa håndduken syns jeg passer godt til dem. Jeg heklet et rosa hjerte på gryteklutene for å hente igjen fargen fra håndkleet

Faktisk så likte jeg så godt den rosa fargen at jeg laget to håndklær, og gav bort det ene til min mor i morsdagsgave tidligere i år 💝

 Tulipanmønster

Jeg valgte dette mønsteret fordi det ligner litt på c2c (corner to corner) teknikken, men du hekler fram og tilbake. For å ha en komplett serie til kjøkkenet mitt har jeg selvsagt også heklet en kjøkkenklut i c2c-teknikk og da syns jeg at dette mønsteret matcher kjøkkenkluten. Jeg tror at mønsteret heter tulipanmønster. Kjøkkenkluten kommer senere 🙂

35hk

Garn og heklenål

  • Gjestal, Bomull Sport, Mercerisert, rosa nummer 323. Garnet kan vaskes på 60 grader og er ypperlig til både håndklær og grytekluter.
  • Heklenål 4 mm

Mønster

Dersom du ønsker et bredere håndkle enn det jeg har laget, kan du hekle flere luftmasker. Masketallet må være delelig med 4, i tillegg må du ha fem ekstra luftmasker på oppleggsraden.

Forkortelser

  • lm = luftmasker
  • st = staver
  • fm = fastmasker
  • kjm = kjedemasker

Du kan klikke på bildene for å få stor versjon.

  1. Hekle 53 lm
  2. Hekle 3 st i femte lm fra heklenålen
  3. Hopp over 3 lm, 1 fm i neste lm
  1. Hekle 3 lm
  2. Hekle 3 st i samme lm som fm
  3. Hopp over 3 lm, 1 fm i neste lm
  • Gjenta fra 1. til 3. ut raden.
  1. Hekle 4 lm og snu arbeidet.
  2. Hekle 3 st i den første av de fire lm.
  3. Hekle 1 fm i luftmaskebuen – se bildet. Dette vil si at du hopper over  de 3 st i forrige rad.
  1. 3 lm.34hk
  2. 3 st i samme luftmaskebue som du heklet fm.
  3. 1 fm i neste luftmaskebue.
  • Gjenta fra 1. til 3. ut raden. Snu på samme måte som etter første rad.

Hekle håndkleet så langt som du ønsker. Hvis du vil ha litt ekstra pynt, kan du hekle pikot-kant og feste på et lite hjerte.

Kant på toppen

Øverst er kanten ujevn på grunn av tulipanmønsteret. Jeg heklet derfor luftmasker mellom toppene for å få en jevn kant, samtidig blir dette underlag for pikotkanten. Dersom du følger mønsteret mitt, får du tretten tulipaner og kan hekle en hempe i midten, på den sjuende tulipanen, se under.

  1. Hekle 4 lm
  2. 1 fm i buen
  3. 4 lm
  4. 1 fm i buen – gjenta fra 1. til 2. til du kommer til den sjuende luftmaskebuen/tulipanen.
  5. I den sjuende tulipanen  hekler du som vanlig 1 fm i luftmaskebuen, deretter hekler du 12 lm og fester dem med 1 fm i samme luftmaskebue.
  • Fortsett med å gjenta fra 1. til 2. ut raden.

Pikotkant

  1. Hekle 3 lm
  2. 1 kjm i den første av de tre lm
  3. Hekle 1 fm i samme maske som de tre st i tulipanen. Hekle 3 lm
  4. 1 kjm i den første av de tre lm
  5. 1 fm i samme maske som de tre st i tulipanen.
  • Gjenta fra 1. til 5. rundt håndkleet. I hempen hekler du 14 fm.

30hk

Hjerte

Jeg syns det ble veldig koselig å pynte med et lite hjerte. Hvis du følger lenken under kommer du til en amerikansk video som viser hvordan du lager et hjerte. Lykke til!