Nå kommer Påskeharen!

24ph

  • English pattern will come later this week.

Jeg gleder meg alltid så utrolig mye til påske. Da er våren i ferd med å komme, dagene er lengre og lysere og det har begynt å bli varmere. For å feire påsken og våren, heklet jeg denne koseklumpen, en søt liten harepus som står i gangen, klar til  ta imot påskegjestene.

26ph

Jeg har vokst opp med en tradisjon der vi pynter med påskekyllinger og jeg fyller selvsagt huset med dem også, men jeg har aldri pyntet med en hare før, og jeg syns denne lille karen ble utrolig søt. Den er ikke veldig vanskelig å hekle – tror jeg.

23ph

For å gjøre ham enkel å lage, heklet jeg en litt avlang ball. Men det var ikke så enkelt som jeg trodde å lage selve mønsteret til en ball. Til slutt fant jeg ut av det – og da var det selvfølegelig veldig enkelt! Han har verken føtter eller haledusk, men ører måtte han få 🙂 De har jeg heklet som to sylindere og sydd sammen nederst.

Armene er ett langt rør som jeg har tredd kurven på og sydd fast i sidene. Øynene kjøpte jeg på Panduro og de er sydd fast.

Jeg heklet også et rosa mavestykke, men det er ikke helt nødvendig å lage, dersom du syns det blir for komplisert.

I galleriet under ser du ham fra ulike vinkler. Klikk for stor versjon av  bildene

Mønster

Garn: Soft Cotton fra Järbo garn

  • Hvit: 8800
  • Rosa: 8814
  • Heklenål nr 4,5 mm

Forkortelser

  • fm = fastmasker
  • m = masker
  • lm = luftmasker
  • kjm = kjedemaske
  1. Hekle 6 fm i magisk ring.
  2. 2 fm i hver m, hekle løpende runder for å unngå sårkant. Jeg merker begynnelsen på hver runde med en tråd.
  3. *1 fm i neste m, 2 fm i neste* gjenta fra * til * . Fortsett å øke videre for hver runde
  4. *1 fm i hver av de 2 neste m, 2 fm i neste* gjenta fra * til * ut runden.
  5. *1 fm i hver av de 3 neste m, 2 fm i neste* gjenta fra * til *ut runden.
  6. *1 fm i hver av de 4 neste m, 2 fm i neste* gjenta fra * til *ut runden.
  7. *1 fm i hver av de 5 neste m, 2 fm i neste* gjenta fra * til *ut runden.
  8. *1 fm i hver av de 6 neste m, 2 fm i neste* gjenta fra * til* ut runden.
  9. til runde 22 hekle 1 fm i hver (48), evt kan du hekle flere runder hvis du ønsker at påskeharen skal bli høyere.

Felling

  • 5ph*1 fm i hver av de 6 neste m, hopp over 1* gjenta fra * til * rundt omg.
  • *1 fm i hver av de 5 neste m, hopp over 1* gjenta fra * til * rundt omg. Begynn å fylle kroppen
  • *1 fm i hver av de 4 neste m, hopp over 1*  gjenta fra * til * rundt omg.
  • *1 fm i hver av de 3 neste m, hopp over 1*  gjenta fra * til * rundt omg. Fyll godt opp slik at kroppen blir en fast ball.
  • *1 fm i hver av de 2 neste m, hopp over 1*  gjenta fra * til * rundt omg.
  • *1 fm i neste m, hopp over 1* gjenta fra * til * rundt omg.

Klipp av tråden og sy sammen det lille hullet som blir på bunnen av kroppen, fest tråden godt.

 Ører

Lag to ører

Hvitt garn:7ph

  1. Hekle 6 fm i magisk ring.
  2. *1 fm, 2 fm i neste* Gjenta fra * til * rundt omg (9)
  3. En fm i hver fm (9)
  4. *1 fm i neste m, 2 fm i neste* Gjenta fra * til * rund omg (13 fm)
  5. til og med runde 13: 1 fm i hver. Klipp av og fest tråden.

Rosa fyll til ørene:

Lag to av disse.

Rosa garn:

  • 4 lm, begynn i 2. lm, hekle 3 fm, 1 lm snu og heklte 3 fm. Hekle 4 rader.

I galleriet over ser du hvordan du får til en buet felling.

  1. Den 5. raden begynner du med 1 kjm.
  2. 1 lm
  3. 1 fm i samme m som kjm.
  4. klipp av tråden og fest den slik at du får en fin bue på toppen.
  5. Dette er rosa fyll til ørene.

Rosa magepynt28ph

Rosa garn, hekle i rader.

  1. 6 lm, start i 2. lm, hekle 5 fm, 2 lm og snu
  2. Start i 2. lm, hekle 7 fm (1 ekstra), 2 lm, snu
  3. Start i 2. lm, hekle 9 fm.
  4. til 6. rad hekle 1 fm i hver maske.

Kurv

Bommulsgarn fra Søstrene Grene, dobbelt garn. Farge: 14-1106.25ph

  1. Hekle 6 fm i magisk ring.
  2. 2 fm i hver m, hekle løpende runder for å unngå sårkant. Jeg merker begynnelsen på hver runde med en tråd.
  3. *1 fm i neste m, 2 fm i neste* gjenta fra * til * (18). Fortsett å øke videre for hver runde
  4. * 1 fm i hver av de 2 neste m , 2 fm i neste m* gjenta fra * til * ut runden.
  5. *1 fm i hver av de 3 neste m , 2 fm i neste m* gjenta fra * til * ut runden.
  6. *1 fm i hver av de 4 neste m , 2 fm i neste m* gjenta fra * til * ut runden.

Avslutt med å hekle et håndtak som går tvers over, 3 fm fram og tilbake og sy den fast på motstående side.

Påskeegg29ph

  • Gul: Solberg fiol, nr. 3050
  • Lyseblå: Solberg fiol, nr. 6012
  • Rosa: Solberg fiol, nr. 4036
  • Heklenår nr 3 mm.
  1. 6 fm i magisk ring.
  2. 2 fm i hver maske.
  3. *1 fm i neste m, 2 fm i neste m*, gjenta fra * til * rundt omg.
  4. til 8. runde: en fm i hver m.

9 .* 1 fm i hver av de 2 neste m, hopp over 1* gjenta fra * til * rundt omg. Fyll egget.

10. og 11. Én fm i hver m.

12. *1 fm i neste m, hopp over 1 m*. Gjenta fra * til * rundt omg. Klipp av tråden og fest godt.

Lag så mange du vil ha i kurven og velg farger du syns passer sammen.

Arm20ph

Lag 6 fm i magisk sirkel og hekle videre i løpende runder med 6 fm i hver runde. Jeg heklet armen til den var 16,5 cm.

Montering

 Ører

  1. Sy fast de rosa fyllet.
  2. Sy sammen nederst på øret
  3. Trekk sammen
  4. Fest ørene på toppen av ballen
  5. Sy sammen nederst

30phØyne

Jeg kjøpte øyne på Panduro. De har mange varianter, jeg valgte en som jeg kunne sy fast. Deretter sydde jeg på nese og munn.

Klikk på bildene under for å se hvordan jeg har sydd nese og munn. Der ser du hvor jeg har festet armen og mavestykket.

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig å ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften. Hvis du lager og selger produkter fra mine mønster, vær så snill å lenke tilbake til bloggen min: http://heklepiken.com