Pute med bestemorruter

123

English translation will come later.

Jeg elser bestemorruter og jeg har lenge ønsket å designe mitt eget blomstermønster i en bestemorrute. Utgangspunktet for mønsteret er glassbrikken med åtte kronblader som jeg kalte HeidiRosen. Denne bestemorruten har fått det samme navnet, men for at puten skal bli flat, har jeg laget mønsteret med seks kronblader.

102

Du kan lage det du ønsker av bestemorruten, enten det er en pute, slik som jeg har gjort det, eller et lappeteppe, babyteppe eller som elementer i andre arbeider. Bildet over gir et inntrykk av hvordan den kan bli som teppe. Bare fantasien setter grenser. Jeg er veldig glad i å lage tredimensjonale effekter når jeg hekler. Derfor velger jeg ofte å hekle sammen bestemorruter med fastmasker for å få en tydelig struktur. Hvis du skal lage et babyteppe som babyen skal ligge på, ville jeg ha valgt en annen metode. Fastmaskene står opp og vil ikke være behagelige å ligge på, men bruker du det som vognteppe, blir dette en fin effekt.

87

Du kan også lage duker av dette mønsteret, men da er det best å bruke en veldig tynn tråd og så hekle sammen blomstene, uten å lage bestemorruter av dem. Mange av interiørbildene er tatt hos Kjøkken og Interiør i Hovdebygda i Ørsta. Utstillingskjøkkener er nå lagt ut for salg, kanskje finner du ditt drømmekjøkken! Tusen takk til kjæresten min, Arne Otto Myklebust for at jeg får bruke de vakre utstillingene for å vise fram arbeidene mine.

Fyllet i puten er 50 x 50 centimeter. Med tråden som jeg brukte, ble det 16 ruter, 4 x4, på hver side av puten. Til sammen 32 ruter. Her finner du mønster med bilde-for-bilde veiledning for hvordan du hekler selve bestemorruten med HeidiRosen.

88

Etter at jeg hadde heklet 32 brikker, la jeg dem slik som du ser på bildet over, og passet på at hver rute lå likt . Rutene ligger med et kronblad i øverste høyre hjørne. Deretter heklet jeg dem sammen, rad for rad. Til slutt heklet jeg de tverrgående sidene. Her er veiledning for sammenhekling og skjellbord.

Jeg valgte å hekle en skjellbord rundt puten, syns den ble veldig søt med den.

Fargeklatt

116

Puten er en skikkelig søt fargeklatt. Syns den passer veldig godt i stua til kjæresten min. Den hvite brikken på bordet har jeg heklet, men jeg har ikke mønster da jeg har heklet etter en brikke jeg fikk for mange, mange år siden.

114

Den er heller ikke så verst hjemme hos meg. Jeg har mye lilla i stua og har heklet puta for å ha en fargeklatt i sofaen. Her har jeg lilla teppe og jeg har heklet en lilla duk på bordet. Duken på bordet har jeg ikke mønster til, jeg har kopiert den etter en duk som jeg har fikk for mange år siden.

Borden rundt heter skjellbord, jeg syns den ble prikken over i-en. Som du ser av bildene under, kan du velge andre farger. For eksempel kan du bytte ut lilla med blått og du får et gutte-babyteppe. Du kan også velge tykkere tråd for å få større ruter. Med denne tråden ble rutene cirka 10,5 centimeter.

Farger126

  • Oransje: 006 fra Järbo
  • Hvit: 302, fra Gjestal, Bomull Sport, Mercerisert
  • Grønn: 9522, fra Solberg, Fiol
  • Grå: 6030, fra Sandnes Garn, Mandarin Petit
  • Lilla: 343, fra Gjestal, Bomull Sport, Mercerisert

Copyright

Dette er et originalmønster av Heidi Sporstøl og Heklepiken. Vær vennlig og ikke gjengi dette som ditt eget mønster. Dersom du ønsker å dele oppskriften, vær så snill å lenke til dette mønstert. Du kan beholde en kopi til eget bruk, men du kan ikke selge oppskriften eller selge gjenstander som er laget av dette mønsteret.

Comments

  1. Ja mor laga masse flotte hekleting, og no er du på god veg til det samme. Stolt av deg. 🙂