Ny blogg – nytt mønster

Hekelpiken aka Heidi Sporstøl

Hekelpiken aka Heidi Sporstøl

Velkommen til min nystartede blogg!

(Scroll for english)

Jeg feirer åpningen av heklebloggen min med et helt nytt heklemønster i mitt eget design. Jeg elser å lage ting selv, det gir meg en utrolig stor glede, en glede jeg ønsker å dele med andre. Håpet mitt er at du kan finne inspirasjon til å hekle og lage dine egne ting, både til deg selv og for å gi bort.

Jeg elsker bestemorruter og har laget flere varianter av en åtte- og seksbladet rose som jeg er så dristig å kalle HeidiRosen. Kanskje litt dristig? Vel – jeg har i alle fall valgt å hoppe i det, så får vi se om det blir et mageplask 🙂

Heklepikens glassbrikker.

Heklepikens glassbrikker.

I dag legger jeg ut mønsteret (mønsteret finner du her) av bare rosen som du kan bruke til å hekle glassbrikker av. Jeg har også oppskrift med detaljerte bilder. Glassbrikker er supre å gi bort som gaver – jula nærmer seg med stormskritt. Veldig mye av arbeidene som jeg skal legge ut på Heklepiken før jul er flotte julegaveideer du kan lage selv.

Heklepiken er en blogg for alle som er interessert i håndarbeid – og hekling spesielt. Les om meg under Om meg. På bloggen vil jeg legge ut mine egne mønster og arbeider og jeg vil vise hva jeg har laget at av dre sine mønster – og forhåpentligvis komme med gode tips. Jeg vil også komme innom flere tema som interesserer meg og som jeg tror vil inspirere andre hekleentusiaster!

Slik ble HeidiRosen til

Da jeg skulle lage min egen bestemorrsrute visste jeg bare at jeg ville at det skulle være en blomst med åtte blader. Tenkte at det var lettest å hekle om en åttebladet rose til en firkantet rute.

Jeg ønsket også at kronbladene skulle være delt slik at den ytterste delen av hvert enkelt kronblad ble heklet på en luftmaskebue. Jeg heklet mange prøvelapper før jeg kom fram til det stjerneforma mønsteret i midten. De første forsøkene mine ble altfor flate, jeg liker tredimensjonal effekt på denne typen heklerier.

Lappeteppe

Mormors lappeteppe har vært en viktig inspirasjonskilde for meg.

Inspirert av mormor

Jeg har som sagt alltid vært litt svak for bestemorruter og lappetepper. Tror det kommer av at jeg har hatt et nært forhold til besteforeldrene mine og på mormors sofa lå det alltid et lappeteppe. Jeg kan endatil huske at hun heklet det.

Da jeg skulle fortelle historien om hvorfor jeg elsker bestemorruter og lappetepper, måtte jeg bla gjennom en del albumer før jeg endelig fant et falmet bilde av lappeteppet. Mormor, heklet, strikket, sydde, laget blomster-dekorasjoner og jeg vet ikke hva, så jeg tror hun etter hvert hadde mye restegarn som måtte brukes opp.

New blog – new pattern – coasters

I celebrate my new blogg with a new pattern in my own design. I love making and crocheting things myself, and I hope to share this passion with other people. My hope is that you will find inspiration to make your own things by reading my blog.

I love granny squares and I have made several flowers with eight and six petals, I call it the Heidi Blossom, which I have made a pattern for coasters out of, here is the norwegian and english pattern. Here is a detailed pattern with many pictures – text in norwegian.

The inspiration to this pattern came from my grandma who loved crocheting, she taught me how to crochet before I learned to read and write.  The old picture above is a blanket that my grandma made out of granny-squares, this blanket has been my inspiration to make my own granny-squares.  I will later post an entry on how to make squares of the Heidi Blossom.

Comments

  1. Pia Snilstveit says:

    Grattis med blogg! Jeg strikker masse og heller av og til😊 Skal bli morsomt å følge deg!

    Lik

    • Så gøy at du også både hekler og strikker! Det er fantastisk å ha en kreativ hobby, men av og til kan det bli for mye hekledilla XD Vet ikke om det er mulig på denne bloggen, men last gjerne opp et bilde av det du har laget i kommentarfeltet.

      Lik

  2. Pia Snilstveit says:

    Hekler skal det stå;)